Denne bloggen oppdateres ikke lenger

Dette er en flytte- og oppussingsblogg som ble skrevet i perioden august 2010 til februar 2012. Bloggen blir ikke lenger oppdatert, men du er hjertelig velkommen til å bla i tidligere innlegg.

Oppdatering september 2013: Bloggen videreføres nå på streta.blogspot.no.

Sider

fredag 27. januar 2012

Arbeidshansker

Når en skal bo på en gård, bør en holde seg med et utvalg gode arbeidshansker for forskjellige formål. Nå skal jeg presentere mine fem par:


Først ute er et par selvlysende hansker med god passform og et tynt fleecefor. De er selvfølgelig velegnet ved arbeid i mørket. Merket er [Prof], men er fullt mulig å kjøpe også for amatører. Dessverre bærer paret en liten smule preg av bruk. Blant annet ble de våte en gang, og da avsatte det seg mørke flekker på den gule oversiden.
 

Nelson Garden har forbilledlig utviklet hagehansker med et moderne og stilrent design, god passform, og en gjennomtenkt praktisk utførelse. Jeg fant dette paret på Plantasjen for et par år siden. De er tynne og er svært velegnet til lettere hagearbeid som luking. Hanskene er lette å skylle opp, og de holder seg godt selv om de brukes. 
Svenske Ejendals er en betydelig leverandør av arbeidshansker. Jeg fant dette paret til halv pris i den lokale byggevarebutikken; de skulle slutte å føre merket og solgte ut restbeholdningen. Hanskene har gode forsterkninger i håndflaten og er dermed velegnet til grove arbeidsoperasjoner. De har foreløpig ikke vært i bruk.

Ved samme anledning kjøpte jeg også dette paret, som er gode utendørshansker til kjølige høstdager. De har varmt for, dessuten strikk som slutter tett rundt håndleddet slik at det skjermer for kald luft. De er relativt glatte i håndflaten, men er greie arbeidshansker til middels grove arbeidsoperasjoner. Foreløpig har jeg ikke hatt behov for dem.
Det siste paret er monteringshansker fra Tegera. Disse fikk jeg gratis på kjøpet en gang jeg handlet i en forretning for byggevarer. Med geiteskinn i håndflaten er de utrolig myke og gode. De er velegnet for elektrikerarbeid og annet finere presisjonsarbeid. Jeg har ikke hatt råd til å ta dem i bruk, men har jo strengt tatt ikke hatt sterkt behov for dem heller.

Som du ser, er det rikelig med forskjellige arbeidshansker å få tak på, og det er ingen grunn til ikke å beskytte hendene ved forskjellige arbeidsoperasjoner. Og hvis du i tillegg lar være å arbeide, holder hanskene seg like pene i år etter år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar