Denne bloggen oppdateres ikke lenger

Dette er en flytte- og oppussingsblogg som ble skrevet i perioden august 2010 til februar 2012. Bloggen blir ikke lenger oppdatert, men du er hjertelig velkommen til å bla i tidligere innlegg.

Oppdatering september 2013: Bloggen videreføres nå på streta.blogspot.no.

Sider

fredag 23. desember 2011

Krumkaker

Punkt 1: Man trenger ikke å lage krum-kaker selv om man har kjøpt en boks som det står "Krumkaker" på. Boksen er fin i seg selv, den.

Men punkt 2: Nystekte, sprø krumkaker er lekkert. I tillegg har jeg liksom spesialisert meg litt på den sorten.

Jeg bruker en gammel oppskrift der man starter med å veie eggene og deretter tilsetter samme vekt i hhv sukker, mel og smeltet smør. Til slutt tilsettes 2-3 ss varmt vann pr. egg. Jeg steker vanligvis av 3 egg, og det gjorde jeg denne gangen også. En av mine venninner lagde røre av 9 egg før jul i år. Dette frarådes, da det blir veldig mye arbeid!

Man trenger absolutt å ha et krumkakejern. Røra er relativt tykk, og man legger rett og slett en passe mengde i jernet. Det er lurt å klemme sammen jernet ved starten av stekingen, slik at man får tynne krumkaker.




Den ferdig stekte kaka er myk med det samme den tas ut av jernet og må formes umiddelbart. Jeg bruker krumkakepinne (se bildet), men kakene kan alternativt rulles sammen eller formes rundt bunnen av et glass. Smaker godt for eksempel til multer og is!

1 kommentar:

  1. Krumkaker av ni egg går unna når ein brukar dei som julegåver. Dermed vart det nesten tomt i boksen etter moltekremen på julaftan...

    S.

    SvarSlett